Stora Kroksjön. Blåsigt och mycket väntan

Frisk Sol 17 grader NV längst med hela sjön 

Men jag började på höger sida och hittade lite lä i Öringviken och när kaffet var upphällt så började några fiskar vaka i viken. Efter bara några kast så tog en stark gammal Regnbåge min kläckare vilken bra start.

Jag såg att viken rakt över sjön var delvis i lä så det blev att knalla över dit. Några hundra meter innan viken så vakade det vid en udde. Jag missade ett påslag men krokade den i nästa det var en liknande fisk något under kilot.

Jag tog lunch vid ett och väntade att Simon skulle ansluta , Det vakade bra utanför mig men jag sparade dom. När Simon kom var de fortfarande igång och han hade flera påslag som han missade. Vinden tilltog och snurrade in i viken och det blev allt mindre med vak. 

Det var mest aktivitet till vänster där en trevlig kille hade flera fiskar som vakade i perioder. Han tog en fin Regnbåge efter flera missade påslag. Vid sextiden när vi var på gång att byta sjö då träffade vi en stammis som var full av optimism och trodde absolut det skulle bli fart vid kommande spinnerfall, så vi stannade.Det var några fiska som vakade långt ut men kom inom kasthåll ibland. Jag fick en som gjorde fem snabba vak framför mig , det var en urstark gammal fisk en bit över kilot. Det blev ett mindre spinnerfall och mer sländor på ytan än tidigare på dagen men inga vak konstigt nog. Vi gav upp halv nio.

Som vanligt när Simon provar sjöfiske så blir det trögt och inte som mina målande beskrivningar om vakande Regnbågar överallt.


Kommentarer