Saxnäs, N Ransarån ,Kultsjöån, N Fiskonbäcken och Idsjöströmmen

Idsjöströmmen Torsdag 29 juni                                                                                                                      20 grader vindstilla och soligt

Det var dags för min årliga kombination av jobb och fiske. Vid två tiden var jag klar i Uppsala och hade att välja på Hotel i Sundsvall eller Kullagården. Jag kände mig pigg så det blev fiske. Det var riktigt varmt och hade så varit en vecka. Jag var vid vindskyddet klockan åtta men tog det väldigt lugnt och började fiska vid nio. Jag var så säker på att detta var en Nattsländenatt , vindstilla men oroväckande lite sländor under bron. Två killar från Dalarna fiskade på andra sidan och tog en del på nymfer en riktigt stor på 55cm. Det skulle dröja till kl 11 innan jag hörde några snärtiga vak och tänkte nu drar det igång. Fisken tog Hjorthårspuppan men visade sig vara en mindre på 30 cm. Jag letade efter vak men bara ett fåtal sländor kläckte.. Det satt inga måsar på bron och dom brukar ha koll så vid tolv packade jag ihop.


Idsjöströmmen Fredag 30 juni

16 grader regn ,svag vind

På morgonen träffade jag Peter Löthman med son, det blev ett trevligt samtal oss fiskare emellan. Efter jag gjort ett jobb i Östersund så tog jag lunch vid Gimårasten , det var helt öde då Stavreströmmen var stängd pga av värmen, en vemodig känsla.På vägen tillbaka så kom det efterlängtade regnet. Jag fick jag tag i L-Å nere vid Skansbacken och vi åkte hem till honom . L-Å bjöd på vin och jag fick ta del av hans fascinerade liv i Bozeman med sorg som förbytts till glädje. Vi blev sittande länge och jag lämnade med ett stort leende denne fantastiska man. Jag fiskade mellan 17,30 till 21 och fick bara en liten. Jag kände att jag behövde sova ordentligt då jag skulle fortsätta till Saxnäs på morgonen. På morgonen blev det avsked till den alltid lika positive Leif Milling , det är skönt att ha dessa pigga gubbar som förebilder.

Kultsjöån Fredag 1 juli                                                                                                                                       27 grader Regnskurar och blåst

Jag var först på plats och checkade in på vår fina lägenhet på Kultsjögården. När gubbarna kom strax före fyra var alla jäkligt fiske sugna så det blev att dra ner till Kultsjöån. Vi fiskade i en kortare fors och det dröjde inte länge förrän alla fått Öringar på 3-4 hg på Dyret eller liknande. Det kläckte nattsländor och vakade en del. Bäckis lyckades bäst och fick en fin fisk på 8hg . Vi flyttade sen till forsen med gångbron där det nappade riktigt bra i nån timma. Regnet tilltog så vi avbröt vid nio tiden. Jag hade träffat Mikael Bäckström och Lennart Hammarsten tidigare men Peter Mångs var en ny trevlig bekantskap. Det kändes att jag passade in bra i gänget.





N Ransarån Söndag 2 juli                                                                                                                               16 grader , växlande med nån skur , måttlig vind

Vi var på plats vid elva och ställde iordning lägret på Nedre selet för tre dagars fiske. 


Vi fiskade knappt två timmar innan det var dags för håll käften korv , vilken var kanon. 


När det var dags för kaffet så mojnade vinden och en fisk visade sig. Den tog min lilla Baetis imitation i andra kastet. Det var en stark kilos fisk, efter det smakade kaffet extra bra.  


Så fort vinden lugnade sig så vakade fisken efter Baetis och fjädermygg . Vi fiskade fram till midnatt och alla fick Öringar och Rödingar av det mindre formatet, Bäckis tog en Öring på 1,1 kg.

N Ransarån Måndag 3 juli                                                                                                                                16 grader mulet med skurar , blåsigt

Efter frukost blev det lite pyssel och jag fick lära mig en läcker knut mellan fluglina och tafs. De andra drog iväg strax efter tio och jag fick vänta på lottningen. Idag var det inte så många på kö så jag hade tur. 


När jag anslöt hade de redan tappat fisk så det såg lovande ut. Vid tre så mojnade det och fisken började vaka över hela sträckan . Jag gick runt och vadade över till den stora gräsön . Väl på plats kom jag åt två fiskar med uppströms kast. Efter några flugbyten så krävdes en ny taktik. Jag satte jag på en en PT  nymf st 12 och i krok böjen en st 16 grågås nymf , den större nymfen skulle få den lilla att sjunka genom ytfilmen. Jag kastade uppströms och höll sen bara kontakt med nymfen i andra kastet drog tafsen till och efter en rusning så gick linan av. Nu hade jag ingen mer grågås nymf utan fick ta en st 16 PT då hände inget. När jag sen bytte till en st 18 så upprepades den hela , men nu gick kroken av. Fiske metoden fungerade perfekt men jag hade väldigt få nymfer som var tillräckligt små.


Jag lyckades innan middagen chocka de kräsna Öringarna med en Harkrank vilket resulterade i en kilos fisk.Vid middagen så var Lennart på toppen humör då han varit i övre selet och på läsidan haft ett kanon fiske med en Röding på 9hg i topp. 


Jag gick sen över till andra sidan och ut på den lilla ön. Där var det flera fiskar som vakade tungt mot andra stranden. Jag tappade några och fick två Rödingar runt 4hg vilket kändes lite snopet då vaken signalerade större fisk. 


Vi fiskade även idag till midnatt ,detta var bästa dagen hitintills då alla fick kilosfiskar och flera mindre.


N Ransarån Tisdag 4 juli                                                                                                                                14 grader mulet med skurar , blåsigt

Åter ett nervöst väntande på lottningen men som tur var så blev det ett fiskekort även idag. Jag började i viken upp mot forsen där det vakade några fina fiskar. Efter flera flugbyten så blev det att testa riggen med  nymferna. Det tog inte många kast förrän en Röding tog nymfen. Det blev inga rusningar utan bara lite knyckar i spöt . Detta var min livs största Röding på prick kilot så fantastisk vacker. Ut med riggen till nästa fisk vilket resulterade i tafs brott , nu var tyvärr min små nymfer slut. 


När det var dags för lunch så hade vi glömt korven. Vi fick helt enkelt äta vår middag och Bäckis föreslog att vi skulle ta upp två Öringar. Som mat ansvarig gjorde han sin plikt och tog två fiskar nån timma innan det var dags för middag. Stekt Öringfile i korvbröd med Remuladsås var en höjdare.

Idag var Baetis kläckningen riktigt igång och fisken vakade även i blåsten. Trots min fina start så blev det en trög dag för min del med en Öring på 4hg och några mindre. Fisken var väldigt kräsen och ratade även mina No hackle dun vilket är ovanligt. Peter var i toppform och plockade fisk hela tiden han fiskade med en liten grå fluga med cdc vinge framåt lutad. 
Idag avslutade vi vid tiotiden då det mörknade och började regna.



 
 N Fiskonbäcken Onsdag 5 juli                                                                                                                       12 grader sol sen mulet med skurar , blåsigt

Bäckis hade för två veckor sen hängt på låset och bokat oss på den kvoterade sträckan i N Fiskonbäcken. Det var en vandring över ett berg som tog 45 minuter. 





Väl framme möttes vi av sol och en lång fin ström ut mot sjön. Peter var på hugget och tog en Öring på 3-4 hg i andra kastet. Vi andra gick uppströms för att utforska ån. Det fanns några riktigt fina lägerplatser innan första forsen. 


Jag fick en stridbar Öring i forsen på 4hg. Jag fiskade sen av nacken och sen upp till andra forsen utan att se några vak eller känna något mer. Nu var klockan halvtvå och jag skyndande mig tillbaka då jag inte kunde se dom andra och tänkte att de väntade på mig med lunchen. Men ingen var där det visade sig att dom gått förbi mig uppåt. Peter hade stannat kvar och fått flera i samma storlek, även jag hann och ta några innan det blev lunch.



Efter lunchen fiskade vi alla vid lägret och det vakade bra periodvis. Det var några fiskar längst ner som var väldigt svår flörtade ,men en Flubber tog en Öring våldsamt , men tyvärr i samma storlek. Bäckis och Lennart ledsnade och gick uppströms men jag blev kvar. Det blev sämre väder och jag fiskade med Montana ut i sjön vilket snabbt gav några mindre. Jag bara njöt av det vackra bergen med sina snöfläckar som solen lyste upp.

När jag sen kom upp till Peter så hade han fått två på 7hg vilket är helt ok. Nu vakade det mer utspritt och jag missade en ,de var nu inte så kräsna utan tog Dyret och Superpuppor. Bäckis och Lennart hade inte fått någon större fisk uppströms.
Vi käkade middag vid sju och det hade börjat regna rejält så vände hemåt.





Kultsjöån Torsdag 6 juli                                                                                                                                 12 grader växlande , blåsigt

Idag skulle vi skiljas då mina vänner skulle flyga upp till Ö Ransarån. Jag var tvungen att åka mot Skara och  hade kollat många olika alternativ neråt Östersund för att fiska på kvällen och sen fortsätta hem på fredag. Men på morgonen stod det klart för mig att jag skulle stanna och fiska till fyra och sen ta en natt i Östersund. Som Lennart uttryckte sig ,varför lämna paradiset. Vi skildes åt vid nio vilket kändes vemodigt , men det skulle bara vara 6 grader på fjället så det lockade inte allt för mycket.


Min plan var att besöka tre olika forsar innan avresa. Bäckis hade beskrivit hur jag skulle gå till den första, det tog lite tid då jag parkerade fel. Selet var stor och blåsigt så jag gick upp till utlopps strömmen. Det vakade riktigt bra men var omöjligt att få till någon vettig drift , så det blev att prova några puppor. Jag fick några små och hade lite nafs i flugan. Men långt ut vakade en del större fisk. Jag satte på en Montana st 10 och efter bara några kast så small en hoppade Öring på och lossnade. Jag hade sen ett otroligt fiske och fick två kilos fiskar i strömmen och när jag provade höljan ovanför så tog ytterligare en. Mycket nöjd lämnade jag platsen efter 1,5 timmes fiske då vakade det inget.




Andra platsen jag provade fanns ingen parkering så jag drog till den forsen som vi började vår resa i. Efter att ätit en mager sopplunch så var det dags att fiska . 

Jag hade inte så gott om tid så jag började innan stenraden och fick en på 4hg och missade några. Jag såg en härlig rygg ute i forsen så jag bytte till en ny 0,18 och en grå Dyret st 10. När jag kommit i position så blåste det hårt nedströms så jag insåg efter något kast att den inte gick att nå. Så jag fiskade istället av strömmen mot mig och ner mot nacken i andra kastet small det på långt ner på nacken och en stor fisk rusade rakt ner i forsen. Efter 30 meter så lugnade den sig och stannade jag funderade om jag skulle våga vada i land men strömmen var hård så jag stod kvar. Min taktik var att försöka lotsa fisken mot mig i de lugnare strömmarna. Jag fick jobba med låg spöföring så den kunde simma mot mig . Den gjorde flera rusningar, men kom närmare mig varje gång.Det var ett litet lä vatten bakom en sten som jag försökte få den till. Jag hade den inne i lä bakom min sten flera gånger och tillslut kunde jag håva den med min alldeles för lilla håv. Vilken lycka !!



Detta var den mest dramatiska drillning jag varit med om och det krävdes en jäkla tur att lyckas. Den var 53 cm lång Öring och riktigt smällfet , jag uppskattar att den vägde runt 2kg. Det tog en bra stund för den att återhämta sig . När den väl simmade ut så fick jag för mig att det kan vara den dag då fisket är galet bra , så jag gick ut igen. Jag gjorde bara några kast innan jag kände mig helt skakig och fattade vad jag nyss varit med om. Jag kunde inte bara sitta ner och njuta utan adrenalin påslaget var för stort. Jag har fiskat hela mitt liv men hur ska man förklara denna känsla för någon som inte fiskar , det går inte. Vilket otroligt avslut på en fantastisk vistelse .


Fisket här uppe har allt man kan önska sig en vacker miljö och ibland otroligt kräsna fiskar . Öringarna här är mycket stridbara så det är lätt att tro att det är stora fiskar man haft på när de lossnar. Gubbarna i butiken är verkligen kunniga och kan sina vatten utan och innan.  Mina nya fiskekompisar var verkligen toppen alla med sina egna egenheter. Bäckis är mest lik mig då han kan jaga stenhårt för att lyckas ta en av de större. Lennart är på gott humör hela tiden och är nöjd , även om fisket är trögt. Peter med sin kompis Mållgan går inga längre sträckor men det behövs inte då han är en riktig mink. Jag hoppas verkligen att få fler resor ihop med dessa goa gubbar.





Kommentarer