Abborresjön och Stora Kroksjön,Vulgata

20220519 sol 20 grader Abborresjön 

När jag åkt en mil kom jag på att Vulgata asken låg kvar hemma , så det blev att vända med ett visst stress påslag. Jag var där vid halvtio och konstaterade att det var upptaget vid sundet så jag hamnade vid vindskyddet. Där träffade jag ett trevligt finskt par som hade årskort i området. Efter vi pratat ett tag sa han , sådana kan du få här och nickade mot ett träd där det hängde två Regnbågar på över tre kilo. Han anvisade mig till udden till vänster där det vakat en del. Jag höll mig sysselsatt och missade några påslag och en som tog flugan. Jag fick en mindre regnbåge som jag återutsatte.Vid ett åkte dom och jag kunde fiska ut mot sjön där det bildades en vindkant som hela tiden höll fisk. 

Runt fyra slutade de ta på Duns utan ett spinnerfall hade ändrat förutsättningarna , byte till en brun spentspinner gav snabbt resultat. Nu var fisken som tokig det vakade otroligt och de tog utan tvekan. Jag landade två fiskar och tappade en stor bara nån meter från håven. Det hela höll på knappt en timma sen kom regnet och fiske gick över till att ta duns igen .


Jag fick ytterligare en innan jag gav mig vid sju. En fantastisk dag var till ända som innehöll allt vad man drömmer om. Åkte till Tjörn för en natts sömn. Wille var helt slut då han inte kan slappna av utan bara kollar vak, rolig hund.

202220520 mulet 12 grader Stora Kroksjön

Jag drog iväg efter jäkla natt med huvudvärk och täppt näsa. Tabletter fick igång mig igen när jag var nästan framme vid sjön kom det en flocka med Rådjur i skogen jag räknade till 15 stycken jag har aldrig sett så många i skogen tidigare. Jag började fiska på högersida vid nio. Det vakade vid första vindskyddet och jag missade en i andra kastet sen dröjde det innan en större fisk tog flugan och slet av tafsen Jag fick sen  en liten vildöring.

Det vakade med jämna mellanrum men de vägrade ta mina flugor. Man kunde pricka vaken hur enkelt som helst då de vakade inom bekvämt kasthåll och syntes tydligt att de tog kläckare men mina dög inte åt dom.

Efter lunch gick jag till Abborresjön men det blåste och vakade inget så jag gick tillbaka men nu på vänster sidan. Jag gick ända bort till det sista vindskyddet där jag misstänkte att viken låg i lä. Och mycket riktigt var det så men det var långt mellan vaken. Det var två stammisar som fiskade på vänsterkanten och när en av gubbarna tog sin tredje fiska var jag tvungen att gå och titta vad  han hade på. Jag fick mig en trevlig pratstund och en enkel kläckare som jag ska binda upp.Jag var rätt sliten och orkade inte fiska mer utan drog hem vid halvtreväl hemma så hade jag feber. Helt klart var mina cdc kläckare överdressade. Att dom kan vara så noga med imitationen hör inte till vanligheterna, jag fick mig berättat att de nu i början av kläckningarna tar helst kläckare för att sen gå över till Duns. 

Av de inplanterings vatten jag besöker så är Abborresjöns fiskevårdsområde absolut det bästa . Med ett Vulgata fiske i toppklass. 




Kommentarer