Abborresjön , Årets första Vulgata fiske

Det var med stor tillförsikt jag såg framemot att återse denna sjö. Jag var igång strax efter tio och gick till de sundet där man kan stå på berget en bit ut i sjön. Det blåste från väster och det var strömt i sundet. Detta var en av de sällsynta dagarna med sol och 17 grader. Det kläckte en del vid berget och små Öringarna vakade en del. Efter en timma tog en Regnbåge min Harrops stilborn våldsamt linan bara flyger ur händerna efter några  hopp och rusningar så lossnade den.
Efter ytterligare en timma så la jag spöt åt sidan för att kela med Wille då small det på en som drog ner spöt i vattnet , så ett snabbt ingripande räddade spöt. Men efter en kort drillning så steg även den av.

Efter lunch var jag en sväng till bryggan där jag sett några vak. Jag hade ett påslag och alternerade sen mellan bryggan och bergen några gånger.Vid tre så kom en flytring förbi och berättade att igår vakade det över hela sjön , men att det troligen var vinden som friskat i som satte stopp för kläckningarna. Vid fyra fick jag på en fisk som rusande ut backingen och rakt igenom en 20m lång glest vassbälte. Min tanke var att det här kan ju aldrig gå , men sakta men säkert kom den loss. Och när jag fick den mot håven så såg jag att den krokat sig själv under stjärtfenan.Det var nog det som gjorde att den gick att få ur vassen . Så äntligen årets första på torrfluga i håven.
Vid sju stod jag på bryggan och såg att det vakade i lugnvattnet invid kanten borta vid vindskydden. När jag skulle gå så ramlade Wille i och simmade 7-8 meter in till land,  han gillar verkligen vatten så det kommer bli många bad framöver.
När jag kom närmare så såg jag en del rejäla fiskar som plockade spent. Jag hade påslag av tre men kände bara en , man ser tydligt hur de lugnt tar flugan men de fastnar inte . Detta är typiska Öringar för Regnbågarna tar brutalt. När det verkade ebba ut och jag var på väg att lämna platsen så vakade det igen lite närmare bryggan . Efter att trixat ut flugan tre meter så tog den så lugnt och fint , men efter en rusning så var den borta.


Jag avslutade vid berget halv nio då hade jag missat tre vakade fiskar som alla tog min spent , men utan att jag kände dom. Man kan summera dagen att det vakade dåligt men att det hände en del ändå , sen är det som vanligt att man tappar många då de tar dessa stora torrisar.

Kommentarer