Montana och Idaho oktober 2019

Resan till Bozeman gick smidigt och vi landade i 20 grader och solsken vid fem. L-Å tog emot oss och vi  fick våra  Cabin Club kepsar. Det blev en behaglig resa till The Cabin där det blev skumpa dagen till ära. Ny bekantskap var Carl Appelqvist som vi redan träffade på Landvetter , det kändes hel rätt från början.

Henrys Fork , The Ranch

2019-10-17 mulet 10 grader ,byig vind
Efter en lugn morgon och ett snabbt besök hots Trouthunter så var vi vid Millioners pool strax före tolv.
Efter att det varit en vindstilla morgon så började det blåsa en besvärande vind uppströms. Jag gick ut nere vid First Rock och det tog inte lång stund förrän en liten Regnbåge fick syna håven.
Carl tog en strax efter. Det började kläcka en del Baetis och några få Mahogny dun. Nu vakade det fisk över hela flaket och vi fick flera fiskar , jag fick en på 38cm vilket blev min största för dagen. L-Å är som vanligt helt suverän och tog en runt 40cm som jag hade turen att få några bilder på.
Simon gick inne vid vassen och missade denna första fas på kläckningen då de inte är så kräsna . Vinden blev besvärande i byarna och det var så fort det var lugnt man hade chansen att se vaken.  Det var ingen fluga som var outstanding utan jag tyckte att en ny fräsch fluga ofta resulterade i påslag. Carl fiskade framgångsrikt med Mahogny Dun st 18.Jag tappade många fiskar idag vilken var surt . Jag testade att fiska med en av mina ny bundna nymfer med fridrift vilket resulterade i en större Sik och en tappad regnbåge. På ett ställe var det mycket Sik som vakade intensivt och bland dom var det även Regnbågar vilket var lite svårt då man inte visste om man skulle lägga tid på dom eller inte.
Jag har lite svårt att fiska när man vadar fram och tillbaka över samma område så jag var inte riktigt tillfreds idag. Simon hade en tung första dag vilket har blivit en tråkig vana.
Dag 2  mulet 4 grader, friskvind
Idag nedan för Osbornebridge jag gick över bron och ner till kröken. De andra fiskade på utsidan av ön. Det var en frisk vind som gjorde det mycket svårt att se vaken . Simon och L-Å spanade ihop och Simon tog ett par fiskar. Det kläckte i stort sett inget. Jag gick neråt flera gånger och upp på min sida. Som tur var så hade jag ett Sik stim som jag kunder roa mig med. Det skulle dröja ända till tre innan kläckningen kom igång jag fick en mindre Regnbåge och kände även idag 5-6 fiskar som klev av.
Nedan för kröken så hade jag fyra fiskar som vakade på samma ställe , alla tog men jag var för snabb en av dom var fin. Det vakade en del där nere men det var för djupt så man nådde dom inte.
Efter en timma så dog kläckningen ut och jag gick uppåt och hade tur att hinna fram till Carl som hade på en en stor fisk , det hela slutade lyckligt och jag kunde ta några fina bilder på en 48cm Regnbåge.
Vid fem började det snöa och vinden vände för att sen dö ut. Det var riktigt konstigt att  se flugan hamna på rätt ställe. Jag bytte till en st 22 det sista och hade några på som lossade.
Carls fantastiska bild på Simon och L-Å
Dag 3 mulet 1grad snö friskvind
Det skulle bli den perfekta Baetis dagen med regn och snöbyar . Men det blev massor av snö på tvären och extremt kallt. Vi spanade lite vid Logjam , men beslutade att fiska Millioners pool .När vi packade upp så kom det flera lokala fiskare som alla ville vara med om vak festen.  Det började snöa så smått för att sen bara öka.
Jag och Carl gick ut på flaket och Simon gick över och sen uppströms . Simon hittade lä och hade 4 vakande fiskar inom räckhåll han fick en och tappade en som rusade. Det var helt dött så vi vadade över och gick nerströms nu vräkte snön ner . Vid fyra så fiskade jag vid nacken och fick tre mellan 20-30cm på en liten st 22. Carl tog en på flaket och L-Å tog som vanligt några fina. Idag fick man göra allt för att hålla värmen.

Nu var det lite kris vi skulle stanna här hela resan och prognosen visade mer snö och kyla hela veckan. Jag föreslog att vi skulle bryta upp och åka till Craig . Simon var lite motvalls men till slut var alla överens och L-Å fixade boende genom Troutshop.

Dag 4
Det blev att städa stugan och vi kom iväg vid elva. Snön försvann efter en timmas körning och det blev långsamt varmare.
När vi kom fram till The Lookout Lodge var det ett magnifikt boende med utsikt över älven. Jag och Carl som vaknar först  tog övervåningen där köket låg. Sjusovarna Simon och L-Å tog markplan.
Utsikten från verandan
Missouri river
Dag 5 växlande molnighet 10 grader. måttlig vind
Vi åkte ner till sidokanalerna jag började längst ner på utsidan Simon gick ut på flaket i blåsten och L-Å och Carl fiskade i den nedre kanalen.
Efter en timma vid ett började det kläcka , men där jag stod vakade det nästan inget jag fick en Sik på 40cm vilken drog riktigt bra. Jag upptäckte att min klippare hade lossnat och fick bita av tafsen vilket var både svårt och irriterande.
L-Å tog fisk direkt och efter en stund  även Carl. Carl var så jäkla just att han överlät platsen till mig och jag fick låna en klippare då han kunde köra med en tång. Det var verkligen uppskattat då jag var på riktigt dåligt humör. Jag missade två innan jag fick en fin båge på dryga 40cm givetvis på No Hackle dun.
Det var 5-6 fiskar som vakade i kanten men ingen mer tog. Det dog ut efter 2 timmar och jag gick upp till den övre kanalen. Där Carl hade fått tre i kanten på den  grunda strömmen , han är grym. Jag testade samma ställe och hade en stigning på spent spinner. Simon hade en skit dag då han inte hittade vakande fisk, vilket idag var på väldigt begränsade ställen.
Dag 6  10 grader mulet , frisk vind hård i byarna
Det blåste riktigt rejält idag så vi åkte runt och letade platser där det kunde var lite lä. När vi kom till The Lonely Tree gick de andra uppströms och spanade. Jag gick nerströms och såg en fisk vaka  i en liten vik. När jag ville stanna så insisterade L-Å att jag skulle åka med att kolla nästa ställe, vilket var konstigt.
Efter en sväng så stannade vi här och jag kunde gå ner till platsen där jag sett fisk.Det vakade flera fiskar  inne i kanten vissa bara nån dm från kanten. Det första kastet blev bra och jag matade ut lina mot fisken och en virvel signalerade fast fisk . Det blev en riktig fajt med många rusningar och till slut kunde jag håva en Regnbåge på dryga 45 cm . Jäklar vad kul det var Simon och Carl kollade drillningen och i slutet så dök en vithövdad örn och tog en fisk.

Tyvärr var alla fiskar som bort blåsta efter drillningen. Vid ett så kom kläckningen igång och det var massor av sländor på ytan men ingen riktig fart på fisken jag missade en inne vid kanten. Kläckningen kom av sig då det kom en lång regnskur och mycket blåst . Vid tre kom en ny kläckning  då vakade flera fiskar rakt ut mot huvudströmmen och jag fick en av samma storlek som rusade flera ggr innan håvning. Tyvärr skrämde den de övriga fiskarna och det blev dött. det var sen bara enstaka vak fram till fem då det kom en storm by.
Jag gick upp till bilen och satte mig , när Simon höll på att plocka in sina grejer så såg vi att Carl lämnade udden vid ön och började vada över. L-Å tyckte att han vadade väldigt djup och helt plötsligt började Carl simma mot land , som tur var slutade det lyckligt och fick oss ett gott skratt. L-Å hade fått två och Carl tog en i stormen på en större nymf  Simon kände inget.
Dag 7 mulet och snö 2 grader svag vind
Vi gick upp en timma tidigare för att vara i The Corner före någon annan. Jag vaknar ju tidigt varje dag så för mig var det ingen skillnad. Det snöade ymnigt men av avtog vid ett.
Alla tyckte nog inte det var så kul med snö.

Här syntes att det var mer vatten i älven än våra tidigare besök . Nu var gräsbanken som vi gått på en liten ö med en grundström på insidan. L-Å Simon gick ner till ön jag och Carl var ute på flaket och på utsidan av ön där det vakade kraftiga vak sporadiskt. Jag missade en . Halv två käkade vi och var rätt uppgivna. L-Å kom och sa att det vaka nedanför ön. Vädret var nu riktigt bra och ingen vind.
Jag tog med mig Simons matsäck och gick ner, han hade missat tre fiskar längst kanten och var minst sagt irriterad han missade en till som var på en stund  ganska omgående. Jag gick upp i den grunda delen där de vakade efter Baetis som hade börja kläcka sparsamt, men inte var skygga. Jag såg tydligt hur en Regnbåge tog min nymf men kände den bara. Det blev mikro dragg så jag gick uppströms fisken och gjorde fallskärmskast och matade sen ut lina mot fisken då gick det bättre. Jag fick en på flytande nymf den drog inget och hade en trasig stjärt fena.

Nu hade Simon fast fisk och segdragen drillning höll på att sluta illa då han satt fel ring i håvfästet vilket gjorde att håven satt fast , jag fick snabbt springa fram och få loss håven sen håvade han snabbt. Han sken som en sol och var nog mest lättad.Carl lyckades fånga det på film.
Sen tog det inte lång stund innan han tog ytterligare en ut mot huvudströmmen . Den gjorde tre riktigt häftiga luftsprång och drog iväg i sköna rusningar nu var självförtroendet återställt. Jag fick en till  i grundströmmen och  några mot strandkanten på en liten Parachute , de verkade föredra en ny fräsch fluga. Jag gick sedan upp i grundströmmen och fångade samma fisk som jag fått 1,5 timma tidigare med en trasig  stjtärtfena , snacka om att vara stationära. Det var ingen fart på kläckningen men fisken som vakade hade inte så mycket att välja på så det var lättare att ta dom. Jag fick en på mycket grunt vatten mitt i älven , det var en riktig rulltömmare den drog iväg 25m backing och jag fick vada långt ner innan den låg i håven. Carl mätte den till 46 cm ( ca 1,5kg) vilket var en av de största idag.
 Vår bästa dag var till ända alla hade fått flera fiskar. Och alla över 40 cm ! 
Simon var inspirerad och bjöd på en fantastisk middag med fläskfile och rostade grönsaker.

Dag 8 soligt 9 grader, frisk vind
Vi började lite senare idag i den nedre sidokanalen Simon tog platsen längst ner och jag högre upp i kurvan . Det blåste och var besvärligt efter en halvtimma så började det kläcka .Jag hade vakande fisk men det blåste så hårt att det nästan var omöjligt att få flugan rätt.Jag satte på en Parashute med vit vinge som syntes bra sen 25 cm bakom en liten st 22 . Det visade sig funka utmärkt i blåsten.
 Jag bytte sida och gick ner i lä kurvan där det vakade , missade en liten och fick en Öring på 25 cm. När jag sen gick tillbaka så fick Simon på en fisk som rusade ut mot älven , den stannade i en djup håla och stod fast i gräset. Jag försökte håva den men då drog den iväg och bara flugan var kvar . Simon ville inte bli av med flugan så han gick ut och med hjälp av vadarstaven fick han loss flugan och en bit nedanför hängde Regnbågen kvar . Han ropad efter mig men jag hörde inget så han fick för hand dra in grästuva och fisk och allt slutade lyckligt med en stor fisk landad. Nu var Simon nöjd och lämnade över platsen till mig.  Jag missade omgående några fiskar innan jag fick en Regnbåge på 48 cm . Det var lite lugnare här i mellan vindbyarna och det var många fiskar igång . Efter ytterligare en stund tog jag ännu en . I slutet på kläckningen blev de kräsna och svåra att få att ta.

 Vid fem var jag tillbaka vid läger platsen L.Å fiskade och vi andra snackade lite alla hade fått flera fiskar. Carl ville ner till sidokanalen så jag hängde med honom , han började på bästa stället och jag lite längre ner där det hade börjat vaka igen. Jag tappade en som efter några hopp och rusningar klev av . Carl bytte till Griffith Gnat och tog en . Jag kände ytterligare några fiskar, klockan var runt sex och det började bli kyligt .


Vid middagen berättade L-Å att han tagit sin största Regnbåge någonsin i Missouri den mätte  54cm . Han hade sparat den i håven till Simon hade kunnat föreviga den. Kändes lite konstigt att han sparade denna story till kvällen.

Dag 9
På väg mot Bozeman så åt vi lunch på Wheat Montana Bakery vilket är en tradition. Vi kunde sitta ute då det var 20 grader varmt !
Efter vi slängt in våra väskor hos Nong där vi skulle bo så åkte vi och handlade till kvällen middag som vi skulle fixa. Vi var väldigt seriösa i köket men efter en del vin och öl så tappade vi fokus och laxen blev väl så där . När väl de fyra damerna anlänt så ökade ljudnivån och vi hade en mycket trevlig kväll . Man blir alltid lika förvånad när L-Å avslutar festen vid tio tiden. Vi fortsatte sen några timmar hemma hos Nong. När vi vaknade på morgonen snöade det och det hade kommit 20cm nysnö. Det visade sig vara den kallaste oktober någonsin i det området vi rört oss i.
Vår nye vän Carl bidrog verkligen med sitt goda humör och optimism i alla lägen. När jag kommer hit nästa gång kan dröja , det jag vet med bestämdhet är att det inte blir i oktober.




Kommentarer