Två dagar på Tjörn , Simon slår PB två gånger


2019-09-24 Ostlig svag vind 12 grader och mulet

Idag vände vi på det och började i den södra viken med udden där vi slutat de senaste gångerna. Jag fick omgående en sprallis vid parkeringen sen kände vi inget på en på timma. Vi fortsatte till norra sidan och till viken med båtbryggan där fick vi nån sprallis . det var högt vatten i viken vilket var bra när vi hade bra fiske där, men idag dött.

Efter så bytte vi till bryggorna platsen är väldigt begränsad så jag visade Simon var jag hade fått min stora förra gången. Simon tog snabbt en fin på dryga 40cm och en något mindre. Sen klippte det på en större Öring och efter diverse turer i tången så hade han nytt PB på 52cm och var mycket nöjd . Vid ett tillfälle hade vi båda hugg samtidigt men jag missade min. Jag bytte plats med Simon så fiske fick  se mina flugor men de ville bara ha hans bruna variant med kulögon. Det kan ha varit att den gick djupare.
Nu var klockan vid två och vi tog en sväng till en badplats där vi har två små vikar , men de var tyvärr tomma.

Vi hade fått tips på ett nytt ställe av Peter som låg nära så dit blev det. Det var en ganska stor vik med ett liten ö till vänster och sen ytterligare en vik. Vi började vid bryggorna och fiskade oss mot ön och det var inte förrän vi kom nära den det började hända saker. Först fick jag en 40+ och strax efter hade jag en plogande fisk i flera meter och det slutade med ett brutalt hugg och brusten tafs. Jag fortsatte kasta knappt meter från berget och plötsligt small det på en stor fisk som gjorde ett hopp omedelbart . Efter flera rusningar så hjälpte Simon mig håva en magnifik Öring på 60cm .
När jag precis släppt det så hörde vi ett vak som Simon lyckades lokalisera 20m mot land . Efter några kast hade han fast fisk och hade en stor stötande Öring i andra änden, det blev en knepig drillning då den bara borrade ner huvudet och stötte, men till slut så håvade Simon ännu ett nytt PB denna gång på 60cm.
Fiske glädjen var total vi var som små lyckliga barn , det var längesen två fiskar skänkt en sådan glädje. Simon fortsatte efter berget och tog där en 40+ .Jag gick till nästa vik där jag fick några mindre på halvmeter djupt vatten och skrämde några som var inne ännu grundare, de stora tog vi på metern. Vi kunde fortsatt fiskat men var såå nööjda.

2019-09-25 Måttlig ostlig vind 14 grader och soligt
Jag var på plats lite tidigare än Simon och började i den stora viken på sydväst sidan det blåste rejält från vänster. Jag började höger om ön och fiskade mig mot berget. Efter en kort stund så hoppade en mindre fisk på det grunda men den tog inte. Hade sen ett hugg mot ön , Simon började vid bryggan men efter en halvtimma gav vi upp i blåsten.
Vi åkte upp till den norra viken med båtbryggorna där det ofta brukar vara fisk . Idag var det samma vattenstånd som när hade vårt bästa fiske här , men idag bara en sprallis. Jag gick bort till höger och provade en liten vik där jag missade en som tog när jag skulle flytta mig , man måste vara koncentrerad.
Vi tog oss vidare till bryggorna med det begränsade utrymmet, här blåste det väldigt hårt och gick inte kasta. Simon hade flera vak som han inte nådde och jag hade ett hugg. Nu drog vi vidare till gårdagen succé plats. Vi fiskade viken lite snabbare mot ön idag 20 m innanför ön så fisk jag en fin fisk på halvmeter djupt vatten . Sen fick jag ytterligare en mot ön Simon tog två och missade två en bara halvmetern från ön, de var mellan 40-48 cm . Vi gick sen till lilla viken där jag missade en direkt och Simon hade ett hugg mycket grunt mot ett berg. Vi testade sen runt den lilla ön men kände inget mer. Vi kände oss slitna och slutade fiska vid fem.

Kommentarer