Två dagar på Tjörn med rekord Öring

2019-09-18 NV svag vind och sol 12 grader, högt vatten efter blåsten.

Jag och Simon var igång vid tio i stora viken på sydsidan . Den låg i delvis lä och vi började i varsin ände. Jag hade nästan  kommit ner till berget då jag la ett kast längst med stranden och på meter djupt vatten tog en öring. Den gjorde några hopp och jag kunde efter en stund återutsätta en på 40cm. Det var en bra start men viken gav inte mer än att Simon hade ett känn mot ön.


Vi åkte norr över till båtbryggan som hade vinden snett in. Simon visade vägen genom att ta en runt 40 på knappt meter djupt vatten . Vi hade nu ett kanon fiske då vi såg Öringarna då de jagade våra flugor i det grunda vattnet. Nu fanns fisk i hela viken och inte som tidigare mot djupet.Simon tog sen sin första godkända på 48 cm och var väldigt glad. Jag fick fyra runt 40 och sen fick vi även några mindre. Mycket nöjda tog vi lunch.

Vi åkte sen vidare till en vik som var ny för mig men som låg närma. Simon hade fått där när det blåste kuling. Den var liten och vi fick några sprallisar.

Nu bar det iväg till viken med udden på sydsidan där vi hade haft kontakt med stora fiskar för några dagar sen. När vi rundande hörnet på udden så såg vi en annan fiskare som på något sätt verkade bekant. Det visade sig vara en gammal jobbar kompis Micke Svensson det var jäkligt kul. Vi har kommit i kontakt via FB och utbyter erfarenheter då vi båda är nya på Havsöringfisket. Micke hade fått en mindre och vi hade bara någon följare. När Simon och Micke vadade hemåt och kastade lite medan de gick så fick Simon en runt 40 ,vilket blev ett bra slut på en mycket rolig dag.Klockan var runt sju.

2019-09-19 NV svag vind och sol 14 grader, lågt vatten.

Efter en natt med dålig sömn så var jag på plats i stora viken på sydsidan vid nio. Idag var det mycket lä och väldigt lågt vatten . Jag fiskade av de ställena vi haft kontakt men det enda jag såg var ett vak , men den tog inte. Vi har hitintills inte haft något bra fiske här men jag tycker platsen är så jäkla vacker så det kommer bli fler besök.

Jag åkte till norrsidan där det bör röra sig mer i vattnet. Det blev ett besök vid bryggorna vilket Peter tycket vi skulle åkt igår. Jag började närmast land där jag fått fisk tidigare men det hände inget .Jag såg ett vak så när jag flyttade mig till nästa bergsknalle så var fisken som galen så fort flugorna landat i vattnet. Det tog tre kast med virvlar runt flugan innan jag kunde landa en fin öring på dryga 40 cm. Sen fick jag ytterligare två mindre i efter följande kast. Jag var nöjd då dagen inte börjat så bra .

När det inte blev något mer så la jag ett kast så långt till vänster jag kunde , då jag hade ett bälte med växtlighet som var några meter brett som störde. Flugan hann bara landa så tog en en stor Öring flugan nu blev det en väldigt nervös drillning då jag såg att den var stor och var otäckt nära växtligheten flera gånger . Jag tog den hårt och den gick mest och höll emot vilket var tur . När den väl låg i håven var jag riktigt skakis, en härlig känsla. Jag beundrade den största och vackraste Öring jag fått. Den var på 61cm då jag kontrollmätt på spöt när jag kom hem. Nu var lyckan total,såå jäkla nöjd.

Efter lunch så provade jag båtbryggan men i lågvatten såg det inge vidare ut. Jag missade en större fisk två gånger mot djupkanten och en mindre på grunt vatten. Jag hade nu två timmar kvar till fyra då jag skulle åka hem så det blev en sväng till viken med udden som kanske skulle vara bättre med lågt vatten . Det gick att vada väldigt långt ut men jag hade bara en följare . Det sista fick jag  en 30 cm vid parkeringen. Det var en lätt hemresa.





Kommentarer