Hökensås, Bastasjön med Rospiggarna

Äntligen skulle Simon och jag fiska  ihop med Lasse, Ulf och Matte tyvärr hade Patrik fått ryggskott och fått hoppa av i sists stund.
Vi möttes halvnio vid campingen och tog oss sen vidare in området på mot Bastasjön, den ligger längs ner i området. Vi tog god tid på oss att plocka ihop utrustningen och snacka. Medans vi höll på så vakade det ett flertal fiskar. Efter någon timmas fiske tog Matte en vacker Regnbåge på sjunklina och en bagge med grönmetall rygg. Fisken var mycket vacker vilket alla var som fångades.



När vi återsamlades vid halv ett hade Ulf missat två och Lasse en . Själv missade jag en på Geting. Vi grillade hamburgare och hade som vanligt mycket att prata om. Det hade varit mulet och småruggigt men nu kom solen fram ordentligt.

Ulf drog iväg upp till norra viken och stod snart med fisk. Det vakade sporadiskt där och han tog 3 st på kläckare och haröra inom dryga timma ,vilket inte förvånar då Ulf är en riktigt duktig fiskare. Undertiden  tog Simon en med sjunklina och flickslända . Nu var hans dag räddad och han satte lite press på mig
- är det inte du som är experten farsan...
   

Jag fiskade sista 1,5 timman på norra sidan och hade flera fiskar som gjorde ordentliga vak inom kasthåll, men de ratade allt jag provade . Man kunde se någon October caddies , men desto fler fjädermyggor. Det är inte första gången dessa fiskar gäckat mig i denna sjö. Jag var riktigt frusterad och hade en tid att passa , så vid fyra fick jag ge upp.
Experten blev alltså utan.


Med dessa trevliga fiskekompisar så går det ta det, men surt var det. Jag vet att vi kommer fiska ihop igen frågan är bara vart.

Kommentarer