Gimdalen Idsjöströmmen Dag 2

Idag var det solsken och 19 grader vi gjorde ett kort pass nere vid Strömmsbacken på 3 timmar.
Det var väldigt trögt och ingen aktivitet , jag fick bara en mindre. Vi tog sen lunch i stugan och var hos Sture och Ulrika strax före två. Där blev vi bjudna på nybakta bullar och såg Sverige vinna sin premiär match mot Sydkorea med 1-0.Det var ett mycket trevligt avbrott i fisket.


Vid fem var vi vid vindskyddet och Simon gick över till andra sidan och jag började på denna. Jag gick ut direkt nedanför och såg ett litet vak inne vid land. Efter några kast tog den en Brun Dyret st 14. Det blev en väldigt annorlunda drillning då den gjorde en rusning rakt ut sen neråt och avslutade med att köra rakt upp till mig. Jag tror att den var jagad av Gädda då den hade märken vid stjärtfenan.
Den var 40+ men mycket rund. När jag var i slutet innan Lillselet så skulle jag bara lägga ut flugan ( Rackelhanen st 14 ) i vattnet för att kunna vada ut. Då tog en fisk flugan försiktigt vilket den sen gjorde två gånger till utan att jag kände den . Den stod max 1m ut och jag avfärdade den som en liten fisk. Simon stod mittemot och tog en stor fisk runt 50cm. Vi var tillbaka vid åtta.



Nu blev det att vänta in nattfisket , det var bra aktivitet på sländorna som man ser så perfekt i motljuset vid bron. Vid halvtio så gick vi ner mot Lillselet. När vi passerade stället där jag hade haft den lilla fisken närma land skulle jag visa Simon hur när land den hade stått. Den tog direkt och visade sig inte alls vara en lite , den lossade efter några sekunder. Man slutar aldrig att förundras över deras val av ståndplatser och hur små vak en stor Harr kan göra.
Vi satt sen vid tallen och tittade på alla Dagsländor som svärmade och en hel del Nattsländor. Vi kastade på några som var uppe vid de stora stenarna. Men i snabbare strömmar hände inget.


När vi kom upp till den övre sträckan var det en del sporadiska vak och jag tog nästan direkt en 45+ på Hjorthårspuppa st 14 . Jag fick sen ytterligare två i samma storlek och på den plats jag kallar min. Simon stod ovan mig och fick några mindre. En bit ovanför stod bröderna och hade ett väldigt bra fiske. Vi slutade strax efter ett.

Kommentarer