Hökensås Nordvattnet

Jag var tidigt uppe och målade mina kära fönster. På väg upp i trappan passade jag på att ta med posten det var ett paket och nya FiN. När jag öppnat paketet såg jag mina nya handvärmare i Montana Bison gjorda av Jennifer Olsson. Tanken for genom huvudet Montana är det verkligen två år till nästa gång och det blev inte bättre av en artikel i FiN från Henrys Fork.
När jag passerade Baltak stod en kille med böjt spö det var nog första gången , kanske ett gott tecken.


Det var några år sedan jag använde min flytring men nu skulle det bli riktigt kul.Det var bara en svag vind och växlande molnighet.Jag såg ett vak borta till höger , det är ett ställe som brukar vara hett.
Jag gjorde inte många kast med min Harkrank innan en mycket pigg Regnbåge på 8 hg tog och gjorde några härliga luftsprång. Strax där efter missade jag en på samma fluga.Vilken start.


När jag kastat på ytterligare några fiskar utan reaktion bytte jag till en svart bagge st 10.Den togs direkt av en fisk som betade av en en vindkant , åter igen blev det långa rusningar och flera hopp. Jag testade även denna på några fler fiskar innan jag bytte till Balsar Geting. Getingen kunde man lägga där man sett ett vak och sen bara vänta. De tog den brutalt linan rycktes ur handen och fisken var som tokig. Det blev ett par fiskar på den.


Förste trodde jag det var ny insläppta fiskar som bråkade bland näckrosorna, men när jag kom närmare såg jag att det var jakt efter fjädermyggor. Det tre fyra fiskar som vakade väldigt intensivt och hade väldigt bråttom att ta myggorna. Jag lyckades lura en på Frisör myggan men det var nog tur för jag fick ingen av de andra att ta.


Jag tog mig upp i viken där Storlommen häckat. Även där funkade taktiken lägg ut Getingen och vänta. Där blev det två och en tappad.
Detta var nog den bästa dagen på Åsen på mycket länge . Så mycket fisk på torrt kan det inte bli bättre !

Kommentarer

Skicka en kommentar