Gimån. Idsjöströmmen

Dag 1
Vi anlände i strålade solsken och 20 grader. Efter hälsat på L-Å så var vi igång vid elvatiden. Efter första passet hade alla fått fisk de flesta på blindfiske med nattslända imitationer. Under em fick Jesper en Harr runt 50cm. Det hade börjat mulna och regnet kom i skurar vid fem. Som vanligt tog vi en lång paus i vindskyddet. 




Jag startade nattfisket först på den övre sträckan kl tio, redan då var det lite skumt och nattsländorna hade börjat komma igång.Det var väldigt mycket småfisk igång men ju senare det blev desto tyngre blev vaken . Fisket toppade mellan 11-12 då var det makalöst.
Simon fiskade nedan för mig jag började fundera vad han höll på med först korsade han älven och lampan tändes , ok han krokar av.Efter en kort stund ser jag att han är på väg över älven igen sen vänder han och kommer tillbaka.När han korsade älven för andra gången började jag ropa om han behövde hjälp , men strax efter lossade den.Det var nog gammel Harren , Simon deppade inte utan såg det mer att oddsen var på fiskens sida denna gång.Jesper och Gustav var nere på Lill Selet där Jesper dominerade som vanligt.
Detta var en dröm natt !!





Dag 2

Vi tog en sovmorgon och var nere vid elva. Idag var det mulet och 14 grader. Vi startade vid båtskjulet och fiskade oss uppåt. Simon och Jesper tog två fina Harrar strandnära vid trappan. Jesper värst igen med en 50+. De lyckades sen ta några innanför Jönsholmen på mycket grunt vatten. Jag fick en magisk timma i Gulforsländans pool och tog fyra stora på grå Dyret.






Simon och Jesper satsade på läger liv och gjorde en stor brasa som de sen sovmiddag intill. 
Gustav hade inte lyckats lika bra på fm. Så jag tog honom till Gulforssländans pool för att visa hur effektivt uppströms torrflugefiske  fiske kan vara. Efter fem minuter var en stor Harr i håven. Och det var verkligen dubbel glädje.
Jag visade även nedströmskast med slack lina och var han och skulle fiska på natten .





Nattfisket var bäst runt tolv och det var mycket bra fart på övre sträckan där Gustav hade klart bäst fiske på det stället jag var natten innan. Själv var jag nere vid andra vindskyddet och hade inte så mycket vak men de vak jag  såg tog tveklöst en hjorthårs puppa och de var många och stora.




Dag 3
Sista dagen var blåsig och växlande molnighet. Första passet gav några små fiskar och vinden var riktigt jobbig.Sture vår Montana kamrat kom över på resans bästa måltid Lax och och potatis i folie.






Simon och Jesper hade dagen innan fått fisk innanför Jönsholmen så det blev eftermiddagens utmaning. Jag hann inte mer än komma plats förrän två Harrar kom sakta glidande i det klara vattnet. Den första tog direkt min lilla gröna Dagslända imitation, men jag var för snabb. Det tog mig sen 1,5 timma innan en fin Harr äntligen låg i håven tagen på René Harrops  No hackle dun. Jag missade två på grund av att jag följe flugan fram till den störste Harren men sen tog den mindre och då hade jag redan slappnat av. 




Efter en rejäl regnskur hade jag på två på två kast båda lossnade, men de bara ruskade på sig och fortsatte sakta uppströms. Detta fiske var resans absoluta höjdpunkt att kunna följa fisken i vattnet se hur de följde flugan vissa gånger och ibland helt ignorera den. Det kan inte bli mer utmanande och intressant.
Jag höll på fram till sju och tappade ytterligare två. 


L-Å och Tomas Westman vilket var en ny trevlig bekantskap

Nattfisket startade vi nere vid 2a vindskyddet vid elva Jesper mådde inte bra och hade åkt till stugan.Det blåste och var helt klar himmel. Då inget hände så drog vi oss uppåt. Det var där vi skulle varit från början. Gustav var där före oss och han med att få känna på det. Vi hade bestämt att fiska till ett och tyvärr var det mitt i kläckningen. Så sista natten blev en liten besvikelse.

Klassisk bild över bron




Slutet gott 



Kommentarer