Ätran

Gårdagens första tur till Ätrans fina strömmar började med en tryckande värme i 27 grader. Jag började med att laga mig en lunch vid en fin sväng i Ringstena , där kläckte det ganska sparsamt och inga vak så jag stannade bara 1,5 timma. Det stod en bil vid Buttorp så det blev att åka till Veka. Jag gick en kort sväng och såg några sporadiska vak och en hel del Danicor. Jag mötte Simon vid ruinpolen kl tre . när vi snackade och han satte ihop sina grejor såg han ett bra vak i strömmen som han lät mig prova på. Jag lade ut en Dyret , Öringen hoppade upp och tog den på nervägen sen gav den en hård kamp, vilket var förståligt då den krokat sig under stjärtfenan. Denna vackra Öring var min första på Dyret som är ny för iår i mina askar.

 Det vakade en del på strykan och kläckte riktigt bra med Danicor. Det var som vanligt en hel del andra sländor i farten. Jag såg ingen fisk som tog Danicor i de snabbare partierna. Simon tog en skaplig Öring på CDC Loop Caddis. Jag gick upp till nacken spanade där var det ingen aktivitet.
 Efter att följt en fågel som landade i lugnvattnet tyckte jag mig se ett blänk som inte riktigt hörde dit. Nu började en halv hysterisk jakt på en stor Öring som patrullerade av lugnvattnet.Den åt av de döende sländorna som fanns i stora mängder. Jag lyckades att genskjuta den några gånger och presentera mina flugor men icke. Efter en mycket spännande timma så började det blåsa och temperaturen föll , och allt var över.
Vi avslutade med åska och regn i ruinpolen . Där det var en 5-6 fiskar som vakade stadigt jag fick en på CDC Loop Caddis och vi hade några påslag .
På det hela taget en ganska bra dag , men med tuffa yttre omständigheter.

Kommentarer