Stugan i Nås.Västerdalälven , Utanhedsforsen x 2

2019-08-05 Efter en vecka med barnbarn och en sommarfest för vännerna i lördags  så åter går stuglivet till att ta dagen som den kommer. Jag hade fått några rapporter från Stefan Rudberg att han hade lurat upp några fina Harrar på torrt i min närmaste fors.Så jag stack iväg vid halv tre och fiskade där i drygt 2 timmar. Jag fiskade av nacken utan att känna något , men vid den andra nacken var det många små Harrar som ville ha mina torrflugor . Bäst gick brun Dyret och CDC loop caddis.Min största blev en 25a.

Jag åkte sen ner till nästa fors och testade men det var dött som vanligt. Jag har varit där 3-4 ggr men inget fått. Men den ser verkligen bra ut i lågvatten .


2019-08-06
Efter en ny kontakt med Stefan så var taktiken att  fisken var i de blanka fläckarna i hårdströmmen. Så det blev en fm tur. Jag hade inte vågat vada ut till den största fläcken igår , men idag tog jag mig dit. Där var det gott om hugg villiga Harrar de tog hårt på min Elk hair caddis st 12.Jag fick ett gäng mellan 20-30 cm , de kämpade på bra i den hårda strömmen. Dessa fiskar var betydligt fetare än den som är på bilden som togs i lugnt vatten på en nacke, verkar vara betydligt mer att äta i hårdströmmen. Efter 2,5 timma så åkte jag ner till forsen vid kvarnen där var det betydligt djupare och jag kände bara en riktigt liten. Imorgon bär det hem till Skara igen.

Kommentarer