Baltak x 2

20 augusti , växlande molnighet och  20 grader
Jag började fiska nere vid Bälteberga vid åtta . När jag satt och band på första flugan för dagen en dyret ,så vakade det 2m ifrån mig, den tog men jag missade den. Det vakade lite sporadiskt i Kashmir poolen som det brukar och jag tog en mindre regnbåge som jag släppte. Jag blev sen stående med en trevlig kontrollant som tagit några i Ruinpoolen  Jag gick ner dit för att prova en Skrapare som jag hade bundit till Havsöringen. Den funkade och jag fick en på kilot och ett  påslag. Jag bytte till Geting och Harkrank i det grunda vattnet kunde man se flera fiskar som var uppe och tittade på dom eller bara dränkte dom.Efter tio blev det trögare och efter lunchen gick jag upp till Zon 2 där andra fiskare hade sett vak men att det var smått.


Det var några enstaka vak och jag testade med Balsa Geting. Det tog inte många kast innan jag hade en mycket stark Regnbåge i andra änden av linan. Jag hade mitt Canespö och 0,14 i tafs så det blev en dramatisk drillning då jag fick följa fisken fram och tillbaka i vassen. Det hela slutade ju lyckligt med en 2,2 kg fisk i håven. Den hade vart med förr då en annan fluga satt i underkäken.


När jag sen skulle gå vidare hittade jag inte mitt Sage spö . Jag letade i vassen säkert 10 minuter innan jag såg det ligga nertrampat av en alldeles för ivrig fiskare... Tyvärr var det av så nu blir det att köpa ett nytt klass 6 spö.

Fisket var riktigt bra uppe vid stenarna där jag fick ytterligare några på dryga kilot. Harkranken gick klart bäst men byte till Geting kunde resultera i påslag. Jag gav mig strax före fyra.

21 augusti, växlande molnighet och frisk vind.
Igår fick jag lämna när det var som bäst så det blev ett nytt besök och ett eftermiddags kort.Jag började vid Ruinpoolen då den var ledig och det var bara en bil på parkeringen. Det tog inte många minuter innan jag kunde återutsätta en mindre fisk. Jag gick sen upp till Zon 2 för att fortsätta där jag slutade. Idag var det nästan inga vak så det blev att fiska blint.Jag fick två Regnbågar på dryga kilot och en mindre på Harkrank. Två av dom tog på exakt samma ställe med en timma emellan. Det var mycket trögare idag.


Vid sju gick jag ner till Ruinpoolen som var tom på fiskare. När jag fiskat några minuter kommer dessa fiskare vadande ner från strömmen. De fiskade sig ner utvadade mitt i ån men ett frenetiskt kastande vadade de rakt över fiskens ståndplatser , det var utländska turister så jag orkade inte bråka utan packade ihop och åkte hem





Kommentarer