Baltak , Årets sista fiske

Jag har varit på gång med ett besök till ån en tid, men minus graderna har hejdat mig .Så när prognosen visade 5 plus var det inget att välja på.  Jag var på plats vid Bälteberga strax efter tio och då var det redan 5 bilar på parkeringen.
Efter en halvtimmas fiske så hade jag min första Regnbåge i håven tagen på en romkornfluga med CN teknik.. Jag träffade två trevliga killar från Göteborg , de var sjöfiskare och var nyfikna av tekniken. Det slutade med att jag hade en  gammal Biostrike burk i stora väskan som äntligen kom till användning.Med rätt grejer så började det hända saker.
Runt tolv var det en bra period och det var fisk igång på hela nedre sträckan i Ruinpoolen tog en fiskare två i snabb takt och uppe i Karchmir poolen hade Mattias ett riktigt kanon fiske.

Kul att träffa Marcus vid ån var faktiskt första gången jag såg honom i action , nja action var nog att ta i han var väldigt lugn och harmonisk.
Min dag blev hellyckad med fem bågar i håven och två Öringar en halvkilos som tog i strömmen ner mot Ruinpoolen. Det var extra  kul attt kunnar hjälpa några fiskebröder.
 Sen till det tråkiga. Jag undrar hur många gånger denna fisk hade varit upptagen innan den hamnade i min frys. Fisken saknar överläpp och väldigt många mun skador pga av att man har hulling på kroken . Vi är fler som släpper tillbaka fisk även i vatten med odlad fisk , men det kanske är dags att införa hullingslöst även i dessa vatten .
Jag ursäktar den dåliga bildkvaliten , men en ny mobil med fel upplösning är förklarningen.






Kommentarer