Hökensås,Nordvattnet, L Havsjön

Idag var det svårt att välja sjö Strandgölen eller Nordvattnet , det blev Nordvattnet med chansen att få fiska på vak. Det var mulet med dimma och åtta grader när jag satte i ringen i norra änden vid tio tiden.
Det vakade omgående ute i näckrosbältet och på frivattnet till vänster. Jag lyckades väl placera mina flugor i vaken några gånger men ingen reaktion. Jag tog mig sen upp mot ön men det var ingen fisk i rörelse.
Ute i stora sjön var det bara några sporadiska vak. En fisk var uppe ett par ggr nära land bara några meter ut från flytringen på bilden Jag provade torrt och olika nymfer i det området men det hände inget.
Dagens lunch var Porter stek från helgen vilket skulle visa sig vara dagens höjdpunkt.


Jag fiskade mig sen hemåt utan se eller känna något. Jag packade ihop ringen och drog vidare till Prinsasjöarna där jag träffade en bekant som varit vid själv vid sjön och inte känt något. Vi diskuterade vad som hänt denna höst med fisket. Vi hade båda aldrig upplevt ett trögare fiske under så lång period under de 40 år vi har besökt Åsen. I Nordvattnet där jag har många bra platser så har det varit i stort sett dött.
Mellan tre och kvart över fyra fiskade jag i L Havsjön men det var precis lika dött.


Kommentarer