Baltak, Czech nymf dag 2

Det var lika bra att köra en dag till när vädret även idag var bra med 8 grader. Prognoserna visar kallare i nästa vecka. Jag åkte ner till Bälteberga där parkeringen var nästan full sex bilar här och fem vid odlingen.
Idag hade jag laddat upp med förtyngda romkorns flugor enligt Paolos foto som han skickade mig  igår kväll.
Jag började vid den stora stenen , där jag sett Paolo i action. I andra kastet så stannade tafsen och efter en kort kamp låg dagens första fisk  i håven. Jag tappade omgående  två större fiskar som drog iväg nedströms.

 Jag flyttade mig förbi stenen där jag fick ytterligare en, vilken första timma. En annan fiskare  hade sett min start och vi hade en trevlig diskussion om tekniken. Vi hade båda gjort lite halvhjärtade försök genom åren.

 Jag bytte sida och fick ytterligare en Regnbåge på Romkornsflugan . Gick sen upp till Zon 2 men där var det många fiskare så  jag gick ner en sväng till ruinen men kände inget.Efter några mackor så gick jag tillbaka till där jag hade börjat.


Jag provade en del nya ställen och kände att jag började få mer koll på tekniken. Vilket visade sig med några hugg och två fiskar i håven. De två tog på en Harörenymf med lila skalle. De flesta fiskar var även idag på 7-8 hg men en var en bit över kilot och bjöd på en riktig bra kamp.

Om man ska sammanfatta mina dagar och försök att lära mig Czech nymfa så måste jag säga att det är en framgång. Jag måste erkänna att det varit riktigt kul ! Tekniken kräver stor koncentration och är riktigt spännande. En stor fördel är att jag nu kan förlänga säsongen och fiska  under vintern.
Baltak är ett perfekt vatten att lära sig i mycket fisk och tydliga fiskeställen.

Kommentarer