Västerdalälven x 2

Då var det troligen den sista helgen i stugan för i år. På lördag förmiddag var det hårt trädgårdsarbete som gällde, för att sen kunna ge mig ut i forsarna i närheten några timmar.
Jag började i Skiftsforsen där jag fiskade en timma utan att känna något. Jag tog mig vidare till forsen vid Uppsälje där tog en Harr i första kastet på en svart nymf. Jag fick sen ytterligare några innan jag bytte till en liten nattslända vilket gav några små. Jag fick sammanlagt 7-8st men som vanligt mellan 20-25cm.

 På söndagen bar det iväg mot Malungsfors där jag varit några gånger tidigare. Jag var uppe vid halv tio och började fiska rakt nedanför parkering. det var ett väldigt fint stryk där och i andra kastet tog en Harr min färgglada nymf. Jag fick sen 7 fiskar första timman och alla valde den färgglad harörenymfen fram för den traditionella som jag hade i krokböjen. Jag fiskade mig sen ner mot den långa kurvan som tidigare gett bra med fisk , men idag inget.Testade även efter ön men hittade ingen fisk.Jag körde med en rigg med två torrflugor en st 12 0ch en st 18 och bytte till nymferna med jämna mellanrum.
Det fick bli en rask promenad genom skogen och upp några 100m ovanför där jag började. Där var det en del fina ställen som gav några fiskar på nymf. Nu var klockan två och jag beslutade att prova ännu ett ställe.

Vemforsen ligger på vägen hem och lätt att komma åt. Det blev fiskat i dryga halvtimma och jag fick tre Harrar. Dessa föredrog Killer bug som jag nu körde med som ändfluga. Knepigt alla hade ju tagit den andra tidigare. Fiskarna jag fick var runt 25cm och någon upp mot 30cm som vanligt så  vakade det inget. När jag vände mot stugan var det 19 grader och med nya värmerekord för oktober.
Det är svårt att inte oroa sig.
Dagens bästa flugor

Kommentarer