Österdalälven Älvdalen

Värmen håller i sig och förutsättningarna för vettigt flugfiske är små. Vi har upplevt den varmaste sommaren som någonsin uppmäts.Vilket fört med sig stängda älvar och stora skogsbränder, de få regndroppar som kommit har inte kunnat rädda böndernas skördar och djurens bete.
Efter att ägnat mig åt Abborrfiske i stugan några veckor, så började suget efter att få svinga flugspöt göra sig påmind.
Det är i mitt fall mycket svår stoppat, jag  blir rastlös och måste bara iväg. Den möjligheten som fanns var att ta sig till Älvdalen för ett tidigt morgon fiske.



Jag var på plats vid Bromsarvet kvart över sex. Det kläckte bra av en liten ljusbrun nattslända och en del Baetis . Små Harren vakade på nacken så jag stannade till där för att se om det inte fanns någon större i farten. Jag behövde inte vänta länge förrän en fin Öring började vaka stötvis 10 m ut. Jag insåg att detta är nog dagens chans. Jag vadade så jag kunde nå den med uppströms kast och presenterade lite olika nattslände imitationer i st 16-18. Fisken stördes inte utan fortsatte med sina lugna fina vak med en liten bit av stjärtfena synlig.
Efter ännu ett flugbyte så föll valet på en Myra , den tog i andra kastet men då jag förväntade mig en lungt påslag blev jag totalt överrumplad då halva fisken var över ytan  och  tog flugan på nervägen.
Så klart kände jag den inte ens.
Jag gick upp till bron och tillbaka men där fanns varken fisk eller sländor. Väl tillbaka på nacken så visade sig en fisk långt ut mot andra sidan. Jag vadade djupt men min kast skicklighet räckte inte till för att nå den.Vid tio så började temperaturen krypa upp mot 25 grader så jag packade ihop och åkte hemåt. Älven tappas med bottenvatten vilket ligger runt 15 grader vilket gjorde att jag var  rejält nerkyld.
Nu var fiskesuget botat och återkommer troligen i början av september då fisket på Hökensås drar igång.

Kommentarer