Stugan i Nås Local X, 2 pass

Det soliga varma vädret är nu inne på fjärde veckan , idag var det svalt med under 20 grader. Jag tog ett kvälls pass i Öringsjön mellan halvåtta till elva. Det var inga vak i sjön men en del Vulgator som dansade och en del som kläckte.När jag kom fram till kulstötar udden hade jag inte suttit länge när jag fick se en stor nattslända ( Grandis ) som jobbade mot land. När den var 3m från en av de stora stenarna voltar en stor öring och tar den. Nu har jag sett att det är stor öring i sjön.

Jag stod i skydd av stenen och fiskade av området en bra stund. När vinden mojnade började några fiskar vaka långt ut i viken till höger. Långt ut rakt utanför mig  bjöd några stora fiskar på
underhållning med ryggar och fenor väl exponerade. Det var bara att sitta ner och njuta. Nu vet jag att de finns och nån gång ska jag ta en. Vaken dog ut vid halvelva , jag stannade till vid bryggan och gjorde några kast. Även där en del fisk igång långt ut i sjön.

Jag var inte ensam i mitt spanande 
Idag var jag ute vid halv tio och började vid Kulstötar udden och följde sen kanten spanande efter vak. När jag kom till brända udden vakade en fisk inom kasta avstånd. När jag vadat ut så vakade den några gånger till men då för långt ut. Jag fiskade blint med både kläckare och torrt men ingen reaktion. Var sen inne i viken och tillbaka utan att se någon aktivitet. Drog hem vid två.

Kommentarer