Gimdalen Idsjöströmmen Dag 3

Det blev en sen frukost och sväng ned till Bräcke vilket gjorde att vi inte började fiska förrän vid ett.
Jag började i Gulforssländans pool där jag fick en mindre på dyret direkt.Sen hade jag två påslag där jag kunde se Harrarna när dom kom i vattnet. Jag gick sen neråt för att se om jag kunde hitta min lilla flugask som jag tappade igår. Det fanns ingen ask men jag hamnade under ett träd då det kom en rejäl hagelskur. Jag blev sen fast på de svåra fiskarna innanför Jönsholmen. Det ser mest ut som mindre fiskar men när en Danica kom seglade så tog en större fisk den direkt. Den tog även min imitation men jag kände den inte. Flugbyte ger ofta ett påslag men de är svår krokade.Det kläcker en del Gulforsslända här som fisken plockar , jag skulle testa en nymf men de var i asken jag tappat så det fick bli en Svart nymf jag fick av Thomas förra året. Jag fick en större fisk efter bara några kast men den släppte när det var dags för håven. Nu hade klockan blivit fyra och det blev bråttom tillbaka då vi skulle fixa lunchen, som tur var hade Simon gjort allt klart. Fisk i folie och grönsaker i foliepaket är alltid toppen.


Efter ett par timmar lägerliv så gick jag ut och fiskade upp mot bron , det blev en mindre harr. Det blåste hårt från sjön och var svårt att hitta ställen att fiska på, så jag hamnade igen bakom Jönsholmen. Det vakade riktigt bra stundtals men de var svåra, jag fick en 30a på myra.
På väg tillbaka vid halvtio hade vinden lagt sig och jag såg att det vakade ute på Lillselet. När jag kommit på plats så var det full fart. Det tog Dyret  i var och vart annat kast ,  det var fiskar mellan 20-30cm . Längre ut vakade två större fiska den första nådde jag men missade den. Den som var längst ut hade jag inte ens försökt att nå om det inte var för att Simon sagt tidigare att det går vada mycket längre ut än man tror. Den vakade regelbundet och det var ingen tvekan att den var fin. Jag bytte till en liten  Hjorthårspuppa  och den tog i andra kastet. Den var runt 45 cm och äntligen hade man hittat en vakande fisk och tagit den.
Efter omgruppering i vindskyddet så var det nattfisket som gällde. Simon gick över till andra sidan och jag orkade inte  så jag höll mig nedanför vindskyddet.Det började vaka vid halv ett jag hade väldiga problem med flera flugbyten då fisken inte tog. Simon däremot tog flera och en mindre Öring . När klockan var nästa två så gick jag till min plats och där tog dom direkt . Det blev tre varav en 40+. Det var en klar kall kväll då det aldrig mörknade.


Kommentarer