Min Drömresa Montana 2013

Efter jag läst mina gamla anteckningar från denna resa .Så kände jag att detta måste jag skriva rent så jag inte glömmer den gången jag förverkligande en dröm.



Det var här 2009 på en pubkväll i  Kajsahålet då L-Å frågade om vi ville komma till Montana som hans gäster. Jag hade lite svårt att somna den natten. Jag hade ju läst alla hans underbara skildringar om fisket och det hade stannat vid en dröm. Men nu fanns en möjlighet att få fiska i dessa vatten med sin son en person jag verkligen beundrar.


Vi kom på våra årliga besök till Idsjöströmmen och jag påpekade försynt vad som nämnts över några öl en ruggig kväll i juni. Väntelista var lång och vi var lite på gång 2012 men L-Å hade funderingar om grupp sammansättningen då Simon var så ung. Det var en pulshöjare när vi satt i fiskeshopen och han berättade att nästa år blir det av. Och att han sen kryddade med en del berättelser gjorde inte det hela sämre. Fisket i strömmen var bra men jag sökte mig så ofta det gick för att få en pratstund med L-Å om det kommande äventyret.
I november kom en mail med planerna för vår resa. Henrys Fork, Missouri och DePuy Springcreek
allt fanns att läsa i Flugfiskeströmmar.


När vi landade i Bozeman den 9 oktober vid tio på kvällen  kändes det väldigt tryggt att se L-Å i väntsalen redo att ta emot oss. Efter ett kort omfamnande så begav vi oss omedelbart till The Voss Inn vilket i säg är en upplevelse.


Meningen var att vi skulle åkt upp till Yellowstone national park direkt på morgonen, Men parken var stängd pga strejk så det blev att göra Bozeman på fm. Vi började med ett besök i Simms butik där jag köpte ett par vadarskor. Sen blev det ett besök hemma hos Olssons där vi träffade den alltid lika glada Jennifer.I källaren hade L-Å sitt arbetsrum och vilket rum , där fanns alla hans splitcane spön ,flugbindnings hörna och många hyllmeter böcker om flugfiske.På eftermiddagen handlade vi mat och åkte till The Cabin som ligger utanför West Yellowstone.


Stugan tillhör Jennifers släkt och väldigt rustik och fylld med fiskegrejor. På kvällen gick vi ut på verandan och hörde Prärievargarna yla i mörkret. Känslan att vara i vildmarken var högst påtaglig.


Idaho, Henrys Fork, The Harriman Ranch, Osborne Bridge 
Trouthunters flugsortiment var imponerande jag hade aldrig sett något liknande.Märkligt var att i  butiken fanns det ytterligare två kunder och det var Svenskarna Ulf Börjesson och L-Å Pålsson.   
Vi träffades senare i Craig och tog även några öl i Bozeman . Ibland känns världen väldigt liten.                              

                 
L-Å undervisar från The Observation deck
Jag studsade ur bilen och var färdig långt före dessa lugna gubbar
Vi åkte ner till Osborne bridge vädret var soligt och 10 grader. När vi kom fram till fiskeplatsen så vakade det en fisk ganska nära oss och några längre ut vid en gräsbank. Simon fick börja med den närmaste och jag vadade ut mot gräsbanken. L-Å gick ut ovanför mig och tappade en omgående.
Nu hände det som jag inte trodde var möjligt jag krokar en vild Regnbåge i första kastet, inte så stor men vilken styrka. Jag krokade sen ytterligare tre fiskar på kort tid de var alla mellan 20-30 cm .
Starten var helt osannolik och självförtroendet jag fick hade jag med mig resten av resan. Både jag och Simon hade flera tafsbrott då fiskarna var mycket starka och blev helt galna efter krokning. Vi var ju inte heller vana att fiska med 6x .

 Det vakade bäst när vi kom efter fjädermygg senare kläckte Baetis och Mahogny Dun. L-Å som jagade de stora fiskarna lyckades med sin plan. Simon började trögt men spräckte nollan efter några timmar. Vid fyra fick jag på en stor fisk som körde fast i gräset en bit nedanför mig , jag såg mig desperat efter mina kompisar som tyvärr inte fanns hands. Det slutade med en stjärtfena som vajade ovan ytan sen gick tafsen av. Det var riktigt surt.
Våra första trevande försök 


Man kan inte ha en bättre läromästare
Första dagen var över all förväntning. De flugor som fungerade för mig var Griffiths Gnat och Parachute Adams i st 18-20. Dessa flugor var sen under hela resan mina stora favoriter.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Idaho, Henrys Fork, The Harriman Ranch, Wood Road 16
Ett lätt snöfall mötte oss när vi kom fram till sommarstugorna. L-Å hade haft ett mycket bra fiske här några veckor tidigare. Efter ett tag så lokaliserade vi två fiskar som vakade på andra sidan.Simon fick äran att börja.

Simon tog båda fiskarna som var 35-40cm , nu var gårdagens tröga fiske glömt och glädjen gick inte ta miste på.

Det var sen verkligen dött vi spanade i två timmar utan att hitta någon vakade fisk.Plötsligt så sprack det upp och solen tittade fram då startade en kläckning av Baetis och Mahogny Dun.
De första fiskarna jag kastade på tolererade bara ett par kast innan de flyttade sig några meter längre ut. Bästa fisket hade jag vid en stor gräsbank en bit nerströms.



Vid gräsbanken fick jag denna fina Regnbåge på dryga kilot .För min del blev det en lyckad dag med tolv påslag och ytterligare 5-6 mellan 20-38 cm i håven. När jag stod utvadad så kom en fiskare och fiskade innanför mig alldeles när land, de fiskarna kallar man Bankers. Han lyckades tillslut ta en fin fisk , mina egna försök slutade alla med att fisken slutade vaka. 


När vi åkte hem passerade vi en skarp böj där 30-40 fiskar vakade galet på en liten yta. Vi satt och  kollade en stund sen slängde L-Å i växeln och vi drog hemåt. Min tanke var att hade jag varit bossen så hade det blivit ett stopp. När jag i fjol nämnde episoden så hade L-Å inte glömt detta otroliga ögonblick.


Vi hade nu varit ihop några dagar och Simon tog hand om matlagning på ett föredömligt sätt.Jag skulle säga att det var här efter två dagar i stugan vi alla började känna att vi verkligen passade ihop.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det kändes helt ok att lämna och åka vidare mot Craig.


Väl framme på The Missouri River Ranch bjöds det på vin och snacks i baren. När vi väl valt vin så serverades en tre rätters festmåltid. Vi hade fina enkelrum och hela stället var fantastiskt.



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Montana, Craig ; Missouri river dag 1 

Dagen började med ett besök på Trout shop där vi löste licens och hyrde båt. Vi åkte uppströms till en bro där vi började vår resa ner mot Craig. L-Å hade en ställe han kallar The Corner där gjorde vi vårt första stopp.



Vi började fiska vid elva L-Å visade oss några otroligt små vak 4-5 m från land. De var så små så jag trodde han skojade med oss . Men efter en timma hade L-Å tagit dagens första och vi kunde beskåda en fin regnbåge vilket höjde pulsen rejält.



Vid två började det kläcka stora mängder Baetis och fisken vakade för fullt. Jag stod i knädjupt vatten och kastade på 2-3 fiskar som kom kryssande i det lugna vattnet. Problemet var att man inte visste var nästa vak skulle bli då dom valde att inte gå rakt fram utan även i sidled , att de tog Duns såg man tydligt men det var många att välja på. Vid halvtre fick jag en på Parachute Adams den bjöd på en riktigt hårt fight med en långrusning ut till huvudströmmen. Efter flera rusningar och mycket backing ute så låg en mycket fin Regnbåge på 53cm i håven, lyckan var total och jag var rätt skakis.
Fisken vakade sen i korta perioder och jag lyckades få ytterligare två och L-Å tog en.



Vid fem var det dags att börja glida , det var väldigt behagligt att sakta ta sig ner för älven och se stim av fiskar som vakade i kanterna. Vi försökte kasta från båten men den var svårt och blev ingen ordning på det.

Vi stannade till vid en ö där det vakade 10-15 fiskar. Simon gick ur båten och koncentrerade sig på några som vakade på en liten nacke. Den första var på en stund men lossnade. Fisk nummer två tog och den satt bättre. Efter några rusningar så kunde en lycklig Simon håven sin första stora regnbåge.



Vilken första dag. L-Å hade talat om långa rusningar med många meter backing ute och bra kläckningar, allt var infriat. Regnbågarna vi fick idag var alla uppemot 50cm . Vi var väldigt nöjda när vi satte oss vid baren och inväntade vår tre rätters middag.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Montana, Craig ; Missouri river dag 2
Idag startade vi i Craig och skulle drifta en bit nedströms till några öar. När vi nästan kommit fram till vårt stopp så ropade någon på svenska , vi blev mycket förvånade när vi såg Ulf sitta i strandkanten .
L-Å hade haft bra fiske på både insidan och ute i huvudströmmen tidigare, men idag var det för lite vatten på insidan. Det var strålande sol och frisk vind. Kläckningen var skaplig men sländorna lyfte snabbt och det var lite vak.

Simon fick förmånen att välja spö ur Lars-Åkes arsenal.



Jag hade bra fiske vid tre då jag missade någon och fick en fin på 40cm. Simon missade en i mothugget på samma sträcka .


Vid fem hade vi flyttas oss till ett nytt ställe L-Å släppte av oss på ena sidan och själv tog han sig ut till en liten ö.

Det tog inte lång stund innan han stod med böjt spö. Själv fick jag först en liten och sen en på 45cm som vakade på nacken.


Simon hade tagit sig ner till en udde där det var en grupp fiskar som vakade galet på 5-6 kvm.
Han hade provat det mesta men igen hade tagit. Jag tog då och satte på den största flugan jag hade vilket var en st 16 och kastade framför stimmet . Sen drog jag in den med handtwist och då tog dom. Jag missade flera hugg och anledningen var att linan satt i krokböjen så det var omöjligt att kroka. Simon tog en väldigt knubbig Regnbåge på 45cm och räddade sin dag i sista timmen.
Jag hade verkligen max utdelning med dagens tre fiskar alla på Parachute Adams.


När vi satt i baren och smakade på vin och en liten aptitretare kom L-Å och såg lite nedslagen ut.
Det visade sig då att Jennifer hade ringt Chip på Ranchen och fått reda på hur få fiskar vi fått. Hon hade då förklarat för L-Å att vi hade inte åkt över Atlanten för att hålla på med hans fiske utan vi var där för att fånga fisk. Hennes råd var att fiska från båten och på med tunga nymfer och nappindikator. Vi fick oss ett gott skratt och bedyrade att det var verkligen fisket med små flugor på stor vakande fisk vi kommit hit för.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Montana, Craig ; Missouri river dag 3

På frukosten när L-Å läst väder rapporten som lovade duggregn och sett ut på den hängande flaggan.
Utbrast han idag pojkar är det perfekt.Vi satte full fart och var vid The Corner redan halvelva.

Chip Anderson ägare och en fantastik värd
När vi kom fram blev vi lite skärrade , det låg redan en båt på platsen. Vi beslutade att vänta ut dom. Dom fiskade ute i huvudströmmen och vi kunde se att det vakade fisk innanför dom i grundvattnet. Jag lyckades redan efter en halvtimma ta min första Regnbåge på en Griffith Gnat inne vid land. 




Efter en timma gav dom sig iväg och Simon kunde gå ut och fiska i den mer krusiga strömmen. Han tog i snabb följ två fina fiskar en på 50cm.Nu följde ett helt makalöst fiske Baetis kläckte i stora mängder och det vakade helt otroligt. 








Det var fisk överallt som bilden visar. Vid halvfyra började det dö ut inne på det grunda och jag fick börja leta efter vaken. L-Å och Simon fiskade koncentrerat en bit ut mot huvudströmmen och L-Å såg att jag sökte och ropade att jag skulle komma till dom, vilken gentleman.
Vi stod på rad med 6-7 m emellan oss. Här var strömmen lite snabbare och fisken stod still på samma plats och vakade i princip hela tiden, det var bara några sekunder mellan vaken. Man fick försöka koncentrera sig på en enskild fisk och bara mata flugan med uppströmskast, krokningen blev chansning.

Det var glada miner när vi vid halvfem började glida ner mot Simons Bank. Där vakade det helt galet jag fick omgående en som drog ut mycket backing och lossade , strax efter fick jag en som följde med in till håven. Simon tog en och L-Å satt och bara myste i båten då hans gäster stod med ett fånigt leende och drillade fisk. Jag uppskattar att vi tog 6-9 fiskar per gubbe mellan 40 och 50+ .
Jag avslutade dagen anteckningar med "Best  Ever" och så är det än idag!

Mörkret kom fort
Vi var väldigt sena till middagen hade bara en kvart på oss att vara på plats vid baren. Efter en snabb dusch var vi alla i tid och kunde njuta av en härlig brasa och gott vin. Man fick nypa sig i armen , kan livet vara så här jäkla bra.



Leopold fixade kanon käk och var väldigt trevlig



Med denna bild från frukostbordet så lämnade vi detta lyx ställe . Aldrig tidigare har jag bott på ett liknade ställe under mina fiskeresor. Att bara kunna fiska och all god mat och dryck ingår i priset är bekvämt , men inte det billigaste sättet kanske. Men värt varenda dollar.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Montana : DePuy Spring Creek

Efter en resdag bar det iväg mot Livingstone och DePuy Spring Creek. Solen sken från en klarblå himmel och det var 12 grader och svag vind.


Att lösa fiskekort av den gamla damen i detta otroliga hus var ju bara det en upplevelse.




När vi kom fram till denna pärla så pekade L-Å snabbt ut några vakande fiskar som tog BWO.
L-Å och Simon vadade över till andra sidan poolen och jag började fiska i inloppet.
Det tog inte många minuter innan Simon hade fast fisk. De fiskade mot vassen där ett antal fiska  vakade. De turades om och tog flera stycken Öringar och Regnbågar.
Mitt fiske började mindre lyckosamt med flera fiskar skrämda fiskar i det grunda klara vattnet.





Efter ett tag ropade L-Å att nymf i ytfilmen var det som gällde . Byte till nymf resulterade att jag tappade en Öring när jag skulle håva och tappade en större som rätade kroken. Fisket dog ut vid tretiden. Simon hade tagit tre fiskar och L-Å hade jag en riktigt koll på men det var många.

Själv lyckades jag bara känna fem fiskar men igen som följde med hela vägen in. Jag var helt betagen av fisket och denna miljö att stundtals bara ställa sig och njuta av de magnifika bergen och örnar i skyn. Detta är absolut min bästa fiske dag utan att få något. Denna bild har jag återkommit till många gånger. På kvällen var bjudna på middag hos L-Å och Jennifer. Kvällen var  toppen med ett värdskap man sent ska glömma. De turades om att berätta fantastiska historier från deras resor och det skrattades hel del. Det blev väldigt känslosamt när L-Å berättade hur han uppskattade vårt sällskap och lite för mycket för mig när Jennifer läste högt ur A RIVER RUNS THROUGH IT.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Yellowstone National Park
Strejken var över och vi hyrde oss en Hyundai Santa fe och körde mot West Yellowstone. Genom att välja denna igång så skulle vi köra genom de djur rikaste områdena.


Firehole River 

Vilken älv jag hade aldrig sett något häftigare. Jag bestämde mig att om jag någon gång mer kommer i närheten så ska jag fiska i detta unika vatten.



  Bison var verkligen parkens karaktär djur och fanns på väldigt många ställen i stora hjordar.


Prärievargen var väldigt när bilen och Korpar fanns på varenda rastplats.







Turistfällan The Old Faithfuls var vi så klart tvungna att se. Det var ca 20 min mellan varje gång den sprutade upp en vattenpelare .Här skulle vi ätit men inget var öppet så mina frukter och choklad var allt var allt vi hade.

När vi kom ur parken så var detta stället räddningen



Utanför parken såg vi massor av Elk . Vi åkte hem genom Paradise Valley vilket är ett passande namn. Det var verkligen vackert med bergen i bakgrunden. Dagen avslutades hemma hos Olssons där vi lånade vadarstavar inför nästa dags fiske.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Montana : DePuy Spring Creek

Vi kom iväg tidigt och var redan på plats halvelva. L-Å var inte med men hade bokat kort åt oss.
Det var mulet när vi började men efter en timma sprack det upp och kläckningen tog fart. Det vakade sen mycket intensivt till halv fyra. Det kläckte Baetis i stora mängder och fisken var mindre skygg.


Jag fiskade uppe i kurvan där jag var förra gången. Jag hade flera påslag som jag inte krokade min Parachute Adams var lite för stor och bytte jag till de st 22-24 från Harrops ask så blev det färre påslag. Jag fick en fin Regnbåge på 40 cm som krokade sig själv på en liten kläckare och en Öring på 25cm som tog Adams. Simon tog en Öring på knappt 40cm .


Efter den sista fikan fiskade vi i kurvan vid bilen och hade några påslag på Griffith Gnat. Det var vindstilla och solen värmde jag ville inte att det skulle ta slut.



När jag stod där utvadad och gjorde mitt sista kast fylldes jag av ångest ,och tänkte att detta var en resa som bara görs en gång och jag kommer aldrig komma hit igen....
På hemvägen lämnade vi tillbaka vadarstavarna och tog farväl av L-Å och Jennifer.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

New York 

Resan avslutades med att vi sammanstrålande med resten av familjen i New York och hade fem fantastiska dagar fyllda av shopping, sevärdheter och åter shopping.



                                                                                                                                                                    

                                                                                                                                                             



Kommentarer