Hökensås.Strandgölen

Jag var tvungen att ta ett break från fönstermålningen. Förutsättningarna var väl inte det bästa med sol och 19+. Men Martin i butiken gav mig lite hopp då en kille tagit en stor båge på morgonen.
Väl på plats vid fem så träffade jag den alltid lika trevlige Sören. Det blev en pratstund och jag fick reda på att de hade fått en och det var väldigt trögt.
Sjön var inte att känna igen då det är så lite vatten att man kunde gå runt den på stranden. Jag började med sjunklina på djupkanten med baggar,flicksländor och färgglada boobies men igen reaktion.
Det vakade en del långt ut efter dagsländor.


När jag fiskade på vänstra stranden så hade jag sällskap av Storlommen som höll sig väldigt nära men knorrade en del.Vid nio var det vindstilla och det blev overkligt tyst man hörde vaken långt ut och fåglarna hade tystnat. Magin höll i sig kanske tio minuter.
Det började kläcka små nattsländor som var väldigt aktiva , men fisken ignorerade dom och tog bara annat smått i ytan.
Jag höll på till tio då var det mörkt och vakandet var över. Jag kände inte något alls men kvällen var magisk. Hade jag inte haft jobb imorgon  och haft sällskap hade jag gärna hållit på ett par timmar till för de kommer igång igen.


Kommentarer