Ätran

Jag och Simon var på plats vid halvfem , det var mycket varmt 28 grader. Vi hade tänkt oss fiska uppe vid gångbron men det var upptaget så det blev Veka. Vattnet hade sjunkit en del sen förra veckan. det blev mycket snack och lite fiskat . Vi såg en del småfisk som vakade men det var inget fart. Det var heller inte mycket sländor i farten. Vid halvnio hade vinden mojnat och vi tog en sväng upp till lugnvattnet. Vi blev något förvånade när vi såg en fisk vaka flera gånger långt upp i ån. Det var en del Danicor spent och nattsländor på ytan .När vi kommit på plats så gjorde fisken ett långt uppehåll sen vakade den några gånger på vår kant. Helt plötsligt blir det ett riktigt plaskvak i ån ner mot nacken jag skyndar mig dit och sätter på en stor Streaking Caddis och  i andra kastet händer det otroliga den går upp och verkligen sörplar i sig flugan. Den bjuder på några korta rusningar och ett hopp sen går den ner på djupet i min kant och sätter fast flugan i botten. Den var mycket stark och stor , troligen en av de största vildöringar  jag har lurat på torrt. Fiske är fantastiskt från ett trevligt umgänge med sonen och ett mediokert fiske. Till detta fina minnet av en tappad fisk man aldrig glömmer.


Kommentarer