Kuba

Tropiskt Flugfiske

I vår resa till Kuba hade jag planerat att uppfylla en dröm att få fiska Bonefish. Vi hamnade det sista på Cayo Santa Maria där jag bokade ett fiske med guide. När vi kom fram till hamnen bar det iväg i rasande fart mot havet. Han stannade först vid en djupkant där stora Jacks kom nervöst farande men var inte intresserade. Vi hamnade sen i Magrove laguner där vi spanade och såg en som vi skrämde iväg. Efter ytterligare en halvtimma såg vi jagande fisk. Ett bra kast och ett hårt hugg resulterade i en häftig rusning först ut mot öppet vatten och sen tillbaka mot mangroven. Jag ropade Bone guiden ropade Snapper. Fisken var mycket stark trots sin storlek. Jag kan förstå att man verkligen kan gilla dessa starka fiskar. Jag fick sen ytterligare två små Snappers. De sista timmarna såg vi mest Barracudor som antingen tog flugan eller lossnade. Guiden hade tyvärr dålig erfarenhet av flugfiskande gäster vilket jag upptäckte snabbt då han inte navigerade till min fördel. Att se fiskarna i det klara vattnet kan få varje fiskare att gå upp i varv.Drömmen att fånga en Bonefish lever och ska förverkligas. Jag tackar min fru Inger för att hon var med på havet och skötte kameran.

Stranden vid hotellet slutade med klippor där Pelikaner jagade Sardiner. Så tanken var att det borde finnas större fiskar som också försåg sig. När sen ett par lokala fiskare med handlina dök upp så anslöt jag till dom och fiskade ett par timmar. Jag fick några riktigt små firrar. Men rätt som det var såg jag ett stimm på 15-20 större fiskar närma sig land. Jag fick väl till tre fyra kast som resulterade i följande fisk men som tyvärr inte tog. Det var riktigt spännande. De lokala grabbarna fick inget men Pelikanerna kunde sin sak.

Grabbarna jobbade på Hotellet

Mycket underhållande uppvisning

Kommentarer

1. Verkar vara en härlig resa! Att fåglarna har fiskelycka medan man själv snällt får titta på har även jag upplevt.

1. Fåglarnas fiske var behållning på försöket vid badstranden det hade du som fågelskådare gillat. Annars måste jag säga att det var en resa som lämnade eftertanke.Jag anser mig vara resvan men detta var mitt första besök i ett u-land och det var lite svårt rent känslomässigt. Nu får våren komma när den vill.

2. Det är intressant att se hur olika man upplever sina resor (eller för den delen sitt fiske, det känslomässiga och vad som sitter kvar när man kommer hem igen. Thailand är ett land jag "Bag-packat" i och när jag pratar med andra svenskar som varit i Thailand känner jag knappt igen mig i deras historier. De har sett ett helt annat Thailand.

På samma sätt har jag hört olika reseskildringar från Kuba... det hade varit intressant att läsa mer om din upplevelse.

3. Hej Catarina
      Kul att du är inteserad hur vi upplevde Kuba. Vi är ju inga som reser runt i ryggsäck men vi brukar anlita nån som är duktig på det land vi ska resa till. Och sen lägga upp en resa efter eget huvud.De senaste åren har vi bilat några ggr i USA och i Sydafrika. Till vår resa hade vi anlitat Kenza tours. Vi startade i Havanna med fyra nätter där vi bodde i den gamla delen. Det var lite av chock , det var så nedgånget folk bodde i hus som var i mycket dåligt skick. Det var som var renoverat var helt fantastiskt. Vi åkte sen lokalbuss i fyra timmar till Trinidad där vi bodde på Strandhotell som var i uselt skick men läget var bra och gamla Trinidad mycket vackert. Vi åkte sen vidare tvärs över ön i taxi till Cayo Santa Maria och bodde på ett all inclusive hotell där det inte saknades nåt, men var ju inte i Kuba. Det var första gången jag bodde på en sån anläggning och jag kommer vänta till jag blir gammal och trött innan jag gör det igen.Men det var för fisket. Vi åkte sen minibuss i fem timmar tillbaka till Havanna. Nu när vi kom tillbaka hade man vant sig vid fattigdomen. Det var lyckat med buss och bil då man kom landsbygden nära. Där var det häst och vagn som gällde men det var lite mer underhåll gjort på bostäderna.
      Det som var negativt var att vi inte kunde språket , det var väldigt få som kunde engelska. Vi har varit i Thailand tre gånger och den stora skillnaden är att där är ju folk helt underbara, här var det inget driv. Dom var inte alls intresserad av oss , men det kan ju vara språket. Men som resa skulle jag inte vilja ha det ogjort men jag kommer nog inte åka tillbaka.

2. ...och fåglar är ju alltid underhållande!!!!