Hökensås, Bastasjön

Idag ville jag slippa andra fiskare och strosa runt för mig själv. Jag hade tur att inga kort var bokade i Bastasjön så dit blev det. Det såg lovande ut redan från parkeringen med flera vak inom kasthåll. Jag började med de myggätande bågarna , de var som vanligt svåra så efter en timma så hittade jag en vik där det drev in alla möjliga insekter och fisken hade en mer varierad vakbild. Det var nattsländor , harkrank och små dagsländor. Jag hade sju påslag på brun nattslända långsamt fiskad , ett med tafsbrott de andra kände jag inte alls. Så jag provade en Haröra nymf vid några näckrosor där jag hade haft fisk uppe på torrt. Den tog i andra kastet och hamnade till slut i håven. När det började små skymma var jag tillbaka till myggätarna som verkligen frossade. Efter gett upp myggfisket så satte jag på en superpuppa som jag fiskade långsamt i ytan. Jag fick två påslag som båda slet sig efter härliga rusningar och luftsprång. Det blev bra avslutning på en verklig kanon dag

Kommentarer